Groep in hotel Hammamet

vrijdag 7 november 2014

Nabeul – Cap Bon - Dag 7

Cap Bon
Na enkele dagen genieten van de zon en het zand hebben we vandaag een gans ander gezicht van Tunesië op ons programma. Richting noordoosten, het schiereiland Cap Bon ligt dicht bij Europa. Zo ligt het Italiaanse eiland Lampedusa op slechts 24 km van Kalibia. Het Italiaanse eiland Sicilië op een 120 km verwijderd van Cap Bon. We voorzien 300 km met de bus, en de gaan losrijden om 07.30 uur. (losrijden = vertrekken)

Nabeul
Na een halfuurtje rijden richting noord, komen we bij onze eerste bestemming: Nabeul dat gekend is voor zijn pottenbakkerij. Het bezoek aan de pottenbakker wordt gevolgd door de bijhorende winkel. Er zijn werkelijk schitterende voorwerpen te bewonderen en ook te kopen.
Pottenbakker aan het werk onder bewonderende blikken.
De enige moeilijkheid is het transport van deze breekbare voorwerpen.
Afgewerkte producten te koop in de winkel.
Het bezoek aan de plaatselijke markt kon niet doorgaan. Er was geen markt. Het regent! Niet getreurd. We hebben al zo veel markten bezocht dat het ergens een meevaller is dat we niet verplicht zijn de markt te bezoeken.

Kelibia.
Na een lmeine 2 uur op het schiereiland Cap Bon komen we aan het visserhaventje van Kelibia. Het waait sterk en er valt veel regen; Toch even uitgestapt en nog foto's genomen.
Visserhaventje van Kelibia.
Regen en wind trotserend in het haventje van Kelibia.
Kerkouane
Via Kelibia rijden we veder naar Kerkouane. Hier is een oude Punische ruïne. De buitenmuren van de huizen zijn van 1 tot 2 meter dik. Toch zijn ze vernield. De Vandalen hebben hier lelijk huis gehouden, en alles bijna met de grond gelijk gemaakt. Deze site is opgenomen in de UNESCO werelderfgoedlijst.
Te Kerkouane, stormweder.
Het was oorspronkelijk een zomerresidentie. Inmiddels was de regen tot een heuse storm uitgegroeid. Snel even rondgelopen om toch een foto te kunnen nemen, en te kunnen zeggen dat we dat ook bezocht hebben.
Site van Kerkouane.
Chateau Bacchus

De middaglunch ging vooraf door een degustatie van de Tunesische wijn, gevolgd door het middagmaal.
Degustatie van Tunesische wijn.
Deskundige uitleg bij de verschillende wijnen.
Kritische wijnproevers.
Chateau Bacchus
Dit maakt dat we vandaag om 15.00 uur in het hotel zijn aangekomen. Nog even een wandeling langs de zeekant. Deze staat volgebouwd met talloze 4 en 5 sterren hotels die jammer genoeg geen toeristen meer hebben.
Route naar Nabeul, Kelibia en Kerkouane.